Thursday, April 16, 2009

TIADA ROMBAKAN KABINET SABAH?

TIADA ROMBAKAN KABINET SABAH? PDF Print E-mail
Written by Admin
Friday, 17 April 2009 09:30


KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah tidak bercadang untuk melakukan rombakan Kabinet negeri buat masa ini, kata Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman.

Beliau berkata, rombakan Kabinet tidak perlu dilakukan sekarang memandangkan kerajaan negeri sibuk untuk melaksanakan projek yang ada seperti Koridor Pembangunan Sabah (SDC) dan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

"Sekarang kita mesti fokus untuk bekerja dan melaksanakan projek yang sudah dirancang," katanya selepas pembukaan rasmi persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah di sini, hari ini.

Musa diminta mengulas mengenai desas-desus rombakan kecil Kabinet negeri dalam masa terdekat, yang membabitkan kedudukan salah seorang Pembantu Menteri iaitu Datuk Japlin Akim berikutan keanggotaannya dalam Umno digantung tiga tahun oleh Lembaga Disiplin Umno kerana kesalahan rasuah politik.

Musa turut mengulangi kenyataannya bahawa kedudukan Japlin sebagai Pembantu Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Usukan tidak akan terjejas berikutan keputusan Lembaga Disiplin dan beliau sudah pun berjumpa Japlin untuk membincangkan perkara itu.

"Dia disiasat saja... siapa pun boleh disiasat. Tapi dia belum dikenakan apa-apa pertuduhan oleh mahkamah, jadi tiada apa-apa tindakan perlu diambil terhadapnya," katanya ketika ditanya mengenai kedudukan Japlin dalam Kabinet.

Selain Japlin, kedudukan Datuk Raymond Tan Shu Kiah yang juga adalah Timbalan Ketua Menteri dan Menteri Pembangunan Infrastruktur juga menjadi persoalan, memandangkan beliau tidak mewakili mana-mana parti selepas Parti Maju Sabah (SAPP) keluar daripada Barisan Nasional (BN) dan Tan sendiri meninggalkan SAPP serta mengisytiharkan dirinya sebagai wakil bebas BN, pada September tahun lalu.

Dalam hal ini, Musa berkata, Tan masih lagi memegang jawatannya dan tidak ada sebarang pertukaran buat masa ini. - Bernama

No comments: